Pasta curry z ananasem

Lubicie curry? Dania oparte o mieszankę curry są zawsze bardzo intensywne w smaku. Nadaje także potrawom niepowtarzalnego pięknego żółtego koloru. Zastanówmy się, czym tak naprawdę jest curry i czy posiada jakieś szczególne właściwości?
 
W kuchni indyjskiej "curry" jest jednym ze sposobów przyrządzania potraw, natomiast na Zachodzie jest kojarzone z mieszanką przypraw korzennych, o barwie żółtej albo czerwonej. Dzisiaj skupię się na curry jako na mieszance przypraw. Na świecie odnajdziemy wiele odmian curry, jest to zależne od rodzaju i ilości przypraw. Najlepszym rozwiązaniem jest przyrządzanie takiej masali zawsze ze świeżych przypraw. Niestety, nam w Europie pozostają suszone przyprawy albo gotowa mieszanka. Najczęstszymi składnikami są: kurkuma, imbir, gałka muszkatołowa, cynamon, czosnek, goździki, kardamon, kmin rzymski, kolendra, chilli, gorczyca, pieprz czarny i sól.

Curry ma świetnie właściwości zdrowotne. Zawartość żelaza w 100 g przekracza 2-krotnie dzienne zapotrzebowanie dorosłej osoby (19,10 mg), co świetnie może sprawdzić się u osób z anemią. Może także obniżać poziom złego cholesterolu we krwi przez obecność kozieradki. Natomiast zawarta w mieszance kurkuma ma właściwości przeciwzapalne, udokumentowano także jej pozytywny wpływ na osoby cierpiące na Alzheimera (lepsze funkcje poznawcze u osób starszych).

Nie zaleca się stosowania curry osobom z kamicą pęcherzyka żółciowego, kamicą przewodową oraz przyjmującym leki rozrzedzające krew, ponieważ jest silnym antykoagulantem.

Curry powinno pojawiać się w naszej kuchni od czasu do czasu, tym bardziej że ma świetne właściwości rozgrzewające. Świetnie sprawdzi się w okresie jesienno-zimowym. Dlatego, dzisiaj ode mnie propozycja na pyszną pastę słonecznikową z curry i ananasem. Najlepszym sposobem na wydobycie smaku curry jest podsmażenie go na małej ilości oleju. Jednak cały czas pilnujcie patelni, bo łatwo go przypalić.

Pyszna wegańska pasta słonecznikowa z curry i ananasem - do pieczywa Składniki

150g łuskanego słonecznika
1 cebula
2 ząbki czosnku
pół torebki curry
2 plastry ananasa
olej z pestek winogron
papryka ostra
kurkuma
sól
pieprz


Przygotowanie

1. Słonecznik zalać wolą i zostawić na noc, aby napęczniał. 
2. Na następny dzień cebule pokroić i zeszklić na minimalnej ilości oleju. Podsmażyć także sprasowany czosnek.
3. Cebule zebrać z boku patelni w jednym miejscu. Na czystą część dodać curry, kurkumę oraz paprykę ostrą i podsmażyć (uważać, żeby nie przypalić). Gdy się podsmaży, wymieszać z cebulą i czosnkiem.
4. Do blendera dać namoczony słonecznik (odcedzony od wody z nocy), cebule z czosnkiem i przyprawami, sól i pieprz. Zblendować na gładką masę. Jeśli pasta będzie za sucha dodać troszkę oleju albo wody.
5. Do gładkiej pasty dodać pokrojonego w kostkę ananasa.
6. Przechowywać w lodówce.  

Pyszna wegańska pasta słonecznikowa z curry i ananasem - do pieczywa
 Pyszna wegańska pasta słonecznikowa z curry i ananasem - do pieczywa


A Wy lubicie curry? W jakiej postaci najbardziej? Może stosujecie go tylko do nadania koloru, bez wydobycia smaku? Podzielcie się opinią.

Smacznego!

6 komentarzy:

  1. Jako wróżka też powinnam być wege, ale wiem, że nie dam rady.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo mnie zainteresowało :) Myślę, że w weekend zrobię :D Dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
  3. Ale to bajecznie wygląda :o Szkoda, że studenckie życie i kieszeń nie pozwolą mi na takie rarytasy :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też jestem studentką. :)
      Przy przeliczeniu wychodzi dużo taniej niż kupienie gotowej pasty. :)
      Zachęcam!
      Pozdrawiam

      Usuń

COPYRIGHTS

Wszystkie fotografie i teksty są mojego autorstwa.

Proszę nie kopiuj, ani nie używaj zdjęć i tekstów bez uprzedniego

skontaktowania się ze mną, uzyskania zgody i podania źródła linkującego do mojej

strony.

instagram