Zielony pasztet

Soczewica jest przede wszystkim świetnym zamiennikiem białka zwierzęcego (na 100g suchej soczewicy przypada 25g białka!). Warto zaznaczyć tutaj, że to białko jest łatwo przyswajalne (aż 85%).
Jest ona także zalecana do spożycia u osób z anemią, z powodu wysokiej zawartości żelaza, kwasu foliowego oraz witaminy B12. Inne składniki odżywcze?
Wapno - 46mg/100g
Fosfor - 301mg/100g
Sód - 2mg/100g
Potas - 677mg/100g
Magnez - 47mg/100g

To produkt bezglutenowy!


A odchudzanie?

Soczewica zawiera spore ilości błonnika. W związku z tym nawet mała porcja jest bardzo sycąca. Dodatkowo jest źródłem węglowodanów złożonych, które dostarczają równomiernej, powoli uwalniającej się energii. 
100 gram ugotowanej soczewicy to ok. 115 kcal.

Rodzaje:

1.czerwona - to soczewica brązowa tylko pozbawiona łupki (przez co jest lepiej przyswajalna przez nasz organizm), bardzo szybko się gotuje (więc tutaj ostrożnie łatwo ją rozgotować), ma bardzo delikatny smak. Idealnie nadaje się do zup, pasztetów czy innych przecierów.
2.żółta - jest najdelikatniejsza i najdrobniejsza , podobnie jak powyższa czerwona, szybko się rozgotowuje, przez co nie wymaga wcześniejszego namaczania. Nadaje się na zupy krem czy puree. 
3.zielona - nie wymaga ona wcześniejszego namaczania, jednak po ugotowaniu zachowuje swój stan i nie rozpada się, posiada głęboki charakterystyczny posmak.  U mnie w kuchni numer 1! Wykorzystuje ją do sałatek, farszy czy past. 
4.brązowa - najprościej: soczewica czerwona tylko w łupce, nadaje bardzo mocny i charakterystyczny smak potrawom, gotuje się najdłużej ze wszystkich, najlepiej ją wcześniej namoczyć.
5.czarna - po ugotowaniu nie traci koloru! Przez to pięknie komponuje się z kolorowymi warzywami (tym bardziej teraz, kiedy rozpoczyna nam się sezon), gotuje się ją również długo (najlepiej namoczyć ją kilkanaście godzin wcześniej).

Składniki
na małą foremkę

350g suchej zielonej soczewicy
450g zielonego groszku (u mnie mrożony)
2 cebule
łyżka oliwy z oliwek
sól, pieprz, pietruszka

Przygotowanie

1.Soczewice ugotować w nieosolonej wodzie ok. 40 - 50 minut (solimy 10 minut przed zakończeniem gotowania, aby nie tracić wartości odżywczych). Odstawić do wystudzenia.
2.Zielony groszek odmrozić.
3.Cebule pokroić i zeszklić na łyżce oliwy z oliwek.
4.Soczewice i groszek zblendować. Dodać przyprawy.
5.Na koniec połączyć z cebulą.
6.Nastawić piekarnik na 160 stopni.
7.Do foremki (wyłożonej papierem pergaminowym albo posmarowanej oliwą) przełożyć ciasto. Piec ok. 2 godzin, z czego na pierwszą godzinę owinąć papierem pergaminowym (nie chcemy mieć bardzo przypieczonej góry).

Zielony pasztet z soczewicy - wegański i bezglutenowy.


Idealny dodatek do sałatki na lunch, na obiad do barszczu czy na ciepło do kolacji ze świeżymi warzywami.

Smacznego!

8 komentarzy:

COPYRIGHTS

Wszystkie fotografie i teksty są mojego autorstwa.

Proszę nie kopiuj, ani nie używaj zdjęć i tekstów bez uprzedniego

skontaktowania się ze mną, uzyskania zgody i podania źródła linkującego do mojej

strony.

instagram