Owsianka, owsianeczka





Większość osób uwielbia owsiankę! Jest ceniona przez osoby będące na diecie, sportowców, "zielonych" i zwykłego Nowaka. Robiona na mleku krowim, sojowym, kokosowym i na wodzie. Podawana z czym sobie można tylko wymarzyć: owoce, powidła, bakalie czy nasionka chia. 
Przyjrzyjmy się bliżej owsiance i postawmy pytania.
Jaka jest jej historia? 
Dlaczego jest tak ceniona?
Jakie ma wartości odżywcze?





Historia

Badania wykopaliskowe wskazują, że owies był już uprawiany w Europie w epoce brązu. W  okresie średniowiecza owsianka zyskała większą sławę. Na początku tego okresu rozpoczął się bardzo duży rozwój rolnictwa, a ludzie zaczęli coraz częściej spożywać wszelakie produkty zbożowe i warzywa, zastępując mięso i produkty mleczne. Czy chcieli zostać wegetarianami??? Zdecydowanie nie, wątpię czy ktoś wtedy wiedział co to takiego jest. 😂 Mięso było drogie i zajadały się nim tylko osoby pochodzące z wyższych warstw społecznych. Szczególnie dużą popularność owsianka zyskała w Anglii, gdzie zajmowała miejsce obok herbaty na tzw. angielkim śniadaniu dla klas wyższych, ale także wśród osób pracujących fizycznie. Uważano, że jest to idealny posiłek dający sytość i siłę do ciężkiej pracy.

Dlaczego???

Naukowcy i dietetycy od dawna uważają, że spożywanie płatków owsianych wpływa pozytywnie na sprawność fizyczną i wytrzymałość. Co ma w sobie owsianka takiego, że jest tak cenionym posiłkiem wśród sportowców oraz osób będących na diecie? Owsianka jest bogata w białko na 100g przypada 2,4g, czyli powyżej 10% masy oraz w cenne aminokwasy (jedna porcja dostarcza wszystkich potrzebnych aminokwasów dla funkcjonowania organizmu). Zawiera 7% tłuszczów - najwięcej ze wszystkich zbóż. Co najważniejsze są to cenne dla nas nienasycone kwasy tłuszczowe, 34% oleinowego, 20% palmitynowego i 4% linolowego.  Jest skarbnicą witamin B6, B1 i E, które zapobiegają anemii oraz mają pozytywny wpływ na naszą skórę i paznokcie. Coś jeszcze??? Tak, magnez, żelazo, selen i błonnik. W rankingu najzdrowszych pokarmów świata zajmuje trzecie miejsce.  I na koniec coś dla bezglutenowców. Owies w czystej postaci jest produktem bezglutenowym. Dopiero na linii produkcyjnej owiec jest zanieczyszczany glutenem. Większość producentów zaczyna coraz bardziej dbać o jakość produktów i oznaczają swoje produkty.

Tabela wartości odżywczych:



SkładnikZawartość w 100g RWS*
Energia373 kcal19%
Białko13,22g26%
Węglowodany59,51g23%
W tym cukry0,71g0,8%
Błonnik9,66gzalecane 20–40 g dziennie
Witamina K0,063mg84%
Witamina B10,562mg51%
Witamina B51,09mg18%
Potas382mg19%
Magnez121mg32%
Żelazo4,437mg32%
Cynk3,64mg36%
Miedź3,64mg634%
Mangan4,93mg247%
Witamina E0,8mg7%
β-glukany2,6–4,6 gzalecane 3 g dziennie

RWS - Referencyjne Wartości Spożycia dla danej populacji

Przepis

Płatki owsiane najlepiej zalać wieczorem dzień wcześniej i zostawić, aby napęczniały. W zależności od naszym upodobań możemy je przygotować z czym tylko chcemy. Osobiście robię je na mleku i wodzie w proporcji 1:1. Na 4 łyżki płatków owsianych daje pół szklanki wody i pół szklanki mleka. Kilka razy robiłam na soku domowej roboty i jest przepyszna. 😃 Co na górę? Wszystkie owoce, które lubimy i na które jest sezon.
Lubicie jabłka prażone z cynamonem? Ja przygotowuję takie jabłka i pasteryzuję.
I tutaj wkracza nasza inwencja twórcza, czyli to co jest najlepsze w kuchni. 😍







19 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawy wpis :)

    recenzjebynikaa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. U mnie nie ma śniadania bez owsianki :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie wyobrażam sobie dnia bez owsianki :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Jakoś nie mogę się przemóc do.owsianki, probowałam różnych przepisów, ale niestety nic mi nie pasowało.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli masz tylko chwilę rano do zachęcam do eksperymentowania. Na pewno z czasem znajdziesz sposób taki, aby Ci smakowała. Pytanie, czy jest to kwestia tego, że nie odpowiada Ci sam smak owsianki? Spróbuj może dodać jakiś ulubiony sok :)
      Pozdrawiam

      Usuń
  5. Cudowny post, wszystko fajnie i ciekawie rozpisane, no naprawdę bardzo mi się podoba.
    Super blog, dodaję do obserwowanych, fajnie jakbyś również mnie zaobserwowała.

    http://recenzentka-doskonala.blogspot.com/2018/04/anatomia-skandalu-sarah-vaughan.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuje :D odwiedziłam i obserwuje także! Super prowadzony blog :D

      Usuń
  6. Uwielbiam owsiankę i jest to jedno z moich ulubionych śniadań. Kiedyś jadłam ją codziennie :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Zawsze mama nam powtarzała, że owsianka jest bardzo zdrowa, ale my jakoś nigdy za nią nie przepadałyśmy :/ Musimy to odmienić!

    OdpowiedzUsuń
  8. Kocham owsiankę nie tylko na śniadanie hahaha

    OdpowiedzUsuń
  9. Ciekawy wpis ja płatki owsiane dodaje do naleśników :D
    Makijazagi.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja jakoś za owsiankami nie przepadam, ale kto wie może kiedyś się do nich przekonam :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja gdy byłam mała nie lubiłam owsianki, ale niedawno zaczęłam jeść i mi bardzo zasmakowała. Wstając o 5/6 do szkoły po zjedzeniu owsianki czasami nic nie jem do 17 kiedy wracam do domu. W sumie dobrze, że polubiłam owsiankę, nie muszę przez to robić kanapek do szkoły, czasami naprawdę nie mam czasu.
    Zapraszam także do mnie.
    https://akilegna-kib.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo lubię owsiankę i praktycznie codziennie jem ją na śniadanie :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Nigdy nie jadam owsianek a w sumie to chcialabym spróbować :D

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo ciekawy wpis :) Opcja z nocną owsianką jest super :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Ja kocham owsiankę, można ją jeść na tyle różnych sposób, jest przepyszna :) najbardziej mi smakuje z bananami i kakao :)

    OdpowiedzUsuń

COPYRIGHTS

Wszystkie fotografie i teksty są mojego autorstwa.

Proszę nie kopiuj, ani nie używaj zdjęć i tekstów bez uprzedniego

skontaktowania się ze mną, uzyskania zgody i podania źródła linkującego do mojej

strony.

instagram