Kotlety buraczane z kaszy jaglanej

Burak to cud sam w sobie. On naprawdę ma właściwości lecznicze, a wszystko za sprawą betaniny i betainy. 

A cóż to takiego? - zapytacie. 

Betanina należy do naturalnych barwników betacyjaninowych i jest pochodną glicyny. Stanowi aż 70% wszystkich barwników występujących w burakach. Ma bardzo silne właściwości przeciwutleniające i nawet niewielka ich ilość wystarczy, aby ochronić warstwę lipidową naszych membran komórkowych przed procesami utlenienia. Bardzo ważne jest to, że potrafi hamować proces rozkładu hemu z hemoglobiny i mioglobiny. Wykazano też jej pozytywny wpływ w walce z wysokim poziomem homocysteiny, która z kolei odpowiada za zmiany miażdżycowe, zakrzepowe oraz choroby serca.
Natomiast betaina to aminokwas, pochodna glicyny (najprostszy z aminokwasów), która w naszym organizmie wchodzi w skład kwasu żołądkowego. Odpowiada za pobieranie z pożywienia wapnia, protein i to, co dla nas najważniejsze witaminy B12 i cząsteczek żelaza. Bierze także udział w syntezie  kreatyny, a jak wiemy, jest ona bardzo ważna dla naszych mięśni. Nasze komórki wątroby także są przez nią także wspomagane, regenerowane i pobudzane do działania. 
Należy obowiązkowo tutaj wspomnieć o kwasie foliowym, który również reguluje poziom homocysteiny oraz warunkuje prawidłowy rozwój płodu u kobiet w ciąży. Należy pamiętać, że prawidłowy poziom kwasu foliowego powinien być, zanim dojdzie do zapłodnienia. To on odpowiada za prawidłowe formowanie się cewy nerwowej w pierwszych tygodniach ciąży.  I ten niedobór może doprowadzić do wady cewy, a dokładnie do zaburzeń zamknięcia cewy nerwowej już w pierwszych tygodniach ciąży. 

Jak nie kochać buraków! 

Teraz przechodząc już do samego przepisu dzisiaj mam dla Was przepyszną propozycję na obiad. Kotlety z buraka i kaszy jaglanej! To, co je cechuje to przede wszystkim prostota i szybkość wykonania. Oczywiście stawiam na pożywność i wartości odżywcze! Swoim wyglądem przyciągną też nie jednego mięsożercę. 

Wegańskie i bezglutenowe kotlety buraczane z kaszy jaglanej z piekarnika.

Składniki
na około 9 kotletów

400 g surowych buraków (4 buraki) 
250 g suchej kaszy jaglanej (szklanka) 
2 białe cebule
3 łyżki sezamu
3 łyżki siemienia lnianego
olej z pestek winogron
oregano
bazylia
sól
pieprz

chilli

Przygotowanie

1. Buraki obrać i zetrzeć na tarce na większych oczkach. 
2. Kaszę jaglaną dokładnie przepłukać, aby pozbyć się gorzkiego smaku (saponiny) i gotować według przepisu podanego na opakowaniu (1 szklanka kaszy = 2,5 szklanki wody).
3. Cebule drobno pokroić i podsmażyć na oleju z pestek winogron, na koniec troszkę posolić. 
4. Ostudzoną kaszę jaglaną troszkę zblendować dodać resztę składników i dokładnie wymieszać.
5. Blachę wyłożyć papierem pergaminowym i minimalnie posmarować olejem.
6. Uformować kotlety i piec w piekarniku przez około 30 minut w temperaturze 180 stopni C.




Smacznego! 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

COPYRIGHTS

Wszystkie fotografie i teksty są mojego autorstwa.

Proszę nie kopiuj, ani nie używaj zdjęć i tekstów bez uprzedniego

skontaktowania się ze mną, uzyskania zgody i podania źródła linkującego do mojej

strony.

instagram